1942 - Condor styrteter etter avgang fra Værnes

De tyske flymannskapene som fikk ha nettopp Værnes som base var blant de mest privilegerte. Langt vekk fra opponentene. De ulike bombetoktene nordover var meste rutine, uten nødvendig beskyttelse av jagerfly fra Lade. De hadde det ikke så verst på Værnes. Messa, maten, soldathjemmet - ja, det var godt å være tysker i Trøndelag. Stemningen var god hos det tyske mannskapet som gikk om bord i sin Fw200 Condor, wnr. 0090, natt til torsdag den 29. august 1942. Det var godt å komme inn i det svære bombeflyet. Det ga trygghet - nå kunne det bare regne så mye det ville. Etter noen minutter har hver og en gjennomgått sine rutiner, sjekklister og avgitt rapport til kommandanten. Nå var det bare å lene seg tilbake og slappe av noen timer. Han bekrefter ”Alles klar?”, og snart ruller den store maskinen av sted. Hva som gjorde at flykaptein Jochimsen valgte å ta av sørover på rullebane 19, er ikke godt å si. Litt merkverdig ut i fra vinden, terrenget, tyngden på flyet etc. Kanskje var rullebane 28 ikke tilgjengelig den dagen? Uansett, var neppe valget av rullebane noen medvirkende årsak til det som nå skjedde. I det Condoren roterer oppstår det brann i en av motorene. Denne var så intens at den etterfølges av en kraftig eksplosjon, som mest river flymaskinen i filler. Høyden er for lav, tidsfaktoren for kort. Jochimsen hadde ingen mulighet til å nødlande, selv om han trolig forsøkte.  Hele maskinen og crewet var overlatt til skjebnen. Alt skjedde på noen sekunder. De skjønte så altfor godt hva som ville skje. Over 20 tonn, inkl. 8 000 liter bensin, ammunisjon etc. - ga ingen alternativer. 


Last ned hele historien her: 54 1942 Condor styrter etter avgang fra Værnes.pdf




Sted: Værnes Garnison
Dato:  21.-22.Juni 2014
Tidspunkt:  Fra klokken 09.00

 

Du kan kjøpe billetter hos Hoopla.

Kjøp billett

Les stevneavisa på nett

 

 

1942 - Condor styrteter etter avgang fra Værnes

De tyske flymannskapene som fikk ha nettopp Værnes som base var blant de mest privilegerte. Langt vekk fra opponentene. De ulike bombetoktene nordover var meste rutine, uten nødvendig beskyttelse av jagerfly fra Lade. De hadde det ikke så verst på Værnes. Messa, maten, soldathjemmet - ja, det var godt å være tysker i Trøndelag. Stemningen var god hos det tyske mannskapet som gikk om bord i sin Fw200 Condor, wnr. 0090, natt til torsdag den 29. august 1942. Det var godt å komme inn i det svære bombeflyet. Det ga trygghet - nå kunne det bare regne så mye det ville. Etter noen minutter har hver og en gjennomgått sine rutiner, sjekklister og avgitt rapport til kommandanten. Nå var det bare å lene seg tilbake og slappe av noen timer. Han bekrefter ”Alles klar?”, og snart ruller den store maskinen av sted. Hva som gjorde at flykaptein Jochimsen valgte å ta av sørover på rullebane 19, er ikke godt å si. Litt merkverdig ut i fra vinden, terrenget, tyngden på flyet etc. Kanskje var rullebane 28 ikke tilgjengelig den dagen? Uansett, var neppe valget av rullebane noen medvirkende årsak til det som nå skjedde. I det Condoren roterer oppstår det brann i en av motorene. Denne var så intens at den etterfølges av en kraftig eksplosjon, som mest river flymaskinen i filler. Høyden er for lav, tidsfaktoren for kort. Jochimsen hadde ingen mulighet til å nødlande, selv om han trolig forsøkte.  Hele maskinen og crewet var overlatt til skjebnen. Alt skjedde på noen sekunder. De skjønte så altfor godt hva som ville skje. Over 20 tonn, inkl. 8 000 liter bensin, ammunisjon etc. - ga ingen alternativer. 


Last ned hele historien her: 54 1942 Condor styrter etter avgang fra Værnes.pdf