1956 - Havari ved Sonvatna

Tirsdag 10.juli 1956 blir Luftforsvaret berøvet en av dets dyktige offiserer, fenrik Øystein Stokland. Han var ute på et rutinemessig oppdrag sammen med annenflyger, fenrik Ola Eide.

Dagen hadde begynt med vanlig morgenbrief, sjekk av været og klargjøring av dagens treningsprogram. Ved halvti-tiden ble det gitt ordre til teknisk avdeling om varmekjøring av en toseters Fairchild Cornell. Klokken 1013 letter Fa-LBG fra Værnes for 1 times rutinemessig treningstur. De hadde bensin for 4 ½ time.

Klokken 1123, ti minutter etter at flyet skulle ha vært tilbake, meddeler flygekontrollen til ”ordrerommet” om ”overdue aircraft” (for sent ute). ”Ordrerommet” var datidens operasjonsrom, hvor alle flyginger ble klarert og hvor skvadronen ble styrt fra. Klokken 1147 bestemmer stasjonssjef, major Strømmen at søk skal starte. Klokken 1210 letter kaptein Hornslien og 2 Piper Cub for innledende leting sør av Værnes. Samtidig som dette skjer kommer redningsstaben sammen, ledet av distriktssjef Norløff. Stasjonssjef, distriktssjef og sjefflygeleder blir raskt enige om inndeling av et større søksområde i 5 sektorer. Klokken 1230 er redningspatruljen klar til å settes inn. Togleder blir varslet, samt meldinger blir sendt til Vektarstua, Storerikvollen og andre turisthytter. Klokken 1301 blir det bestemt å vente med etterlysning i NRK til 1900-nyhetene. 


Last ned hele historien her: 42 1956 Havari ved Sonvatna.pdf




Sted: Værnes Garnison
Dato:  21.-22.Juni 2014
Tidspunkt:  Fra klokken 09.00

 

Du kan kjøpe billetter hos Hoopla.

Kjøp billett

Les stevneavisa på nett

 

 

1956 - Havari ved Sonvatna

Tirsdag 10.juli 1956 blir Luftforsvaret berøvet en av dets dyktige offiserer, fenrik Øystein Stokland. Han var ute på et rutinemessig oppdrag sammen med annenflyger, fenrik Ola Eide.

Dagen hadde begynt med vanlig morgenbrief, sjekk av været og klargjøring av dagens treningsprogram. Ved halvti-tiden ble det gitt ordre til teknisk avdeling om varmekjøring av en toseters Fairchild Cornell. Klokken 1013 letter Fa-LBG fra Værnes for 1 times rutinemessig treningstur. De hadde bensin for 4 ½ time.

Klokken 1123, ti minutter etter at flyet skulle ha vært tilbake, meddeler flygekontrollen til ”ordrerommet” om ”overdue aircraft” (for sent ute). ”Ordrerommet” var datidens operasjonsrom, hvor alle flyginger ble klarert og hvor skvadronen ble styrt fra. Klokken 1147 bestemmer stasjonssjef, major Strømmen at søk skal starte. Klokken 1210 letter kaptein Hornslien og 2 Piper Cub for innledende leting sør av Værnes. Samtidig som dette skjer kommer redningsstaben sammen, ledet av distriktssjef Norløff. Stasjonssjef, distriktssjef og sjefflygeleder blir raskt enige om inndeling av et større søksområde i 5 sektorer. Klokken 1230 er redningspatruljen klar til å settes inn. Togleder blir varslet, samt meldinger blir sendt til Vektarstua, Storerikvollen og andre turisthytter. Klokken 1301 blir det bestemt å vente med etterlysning i NRK til 1900-nyhetene. 


Last ned hele historien her: 42 1956 Havari ved Sonvatna.pdf