1942 - Nødlanding i Hommelvik

Tonen var lett blant besetningen om bord i det store tyske bombeflyet, en Fw200 Condor. Til tross for at de hadde vært i lufta i snart i 10 timer, og nok var temmelig slitne både fysisk og psykisk, holdt de humøret oppe som en nødvendig del av en forebyggende utmattelse. Tokter på 10-12 timer tok på. Først søken etter sine egne mål, dernest - og like viktig - søken etter å ikke selv bli et mål.

Det tyske mannskapet var nå på vei hjem til sin base på Værnes etter et tokt mot allierte konvoier i Atlanteren på vei mot Murmansk og Arkangelsk. Dette var mannskapets andre tur etter å ha blitt overført til Værnes for to uker siden. De visste at engelskmennene hadde gjennomført raid mot Tirpitz, samt ukentlig gjennomførte flere turer med Spitfire eller Mosquito til Trøndelag. Men dette var, for det første jagerfly på fotooppdrag, våpenløse og temmelig ufarlige på alle måter. De engelske jagerflygerne fryktet nok heller dem. Dernest var dette dagjagere, og mørket hadde nå kommet senkende innover den nordlige halvkule. Klokken var nærmere 1730, søndag den 22. februar 1942.

Det tyske bombeflyet nærmet seg trøndelagskysten. Navigeringen var ren planke, og til tross for lavt skydekke, ville det bli en enkel sak og peile seg inn på navigasjonsfyret ”Anker” på Ørland.

Litt senere er de på innflyging til Værnes. Nåtidens flybesetninger og passasjerer er ikke de første som har fått erfare de turbulente flygeforholdene innover Trondheimsfjorden når vinden kommer fra Strætefjell og blir kastet rundt av Gevingåsen. Werner Thieme bare ventet på dette, han var klar og beordrer ”Landeklappen auf 20 Grad”. Understellet var satt ut. Da skjer det! Flyet blir ustabilt, kommer mest ut av kontroll. Thieme fatter mistanke og skriker til Bordmechaniker Ludorf: ”Andschliessend - Landeklappe….”. Høyden var nå 150 m, ca. 10 km fra Værnes. Nå skjer alt veldig fort. Det blir ikke sagt stort mer. Thieme roper ut: ”Notwasserung”, - så kjemper han med å holde maskinen stabilisert lenge nok til å sette den store fuglen ned på sjøen. Det er helt mørkt. Thieme klarer å få halepartiet ned først, og kort tid etterpå flyter Condor 200 C-3 i sjøen utenfor Hommelvik, ca. 7 km fra landingspunktet på Værnes. Klokken er 1753.


Last ned hele historien her: 53 1942 Nødlanding i Hommelvik.pdf

 



Sted: Værnes Garnison
Dato:  21.-22.Juni 2014
Tidspunkt:  Fra klokken 09.00

 

Du kan kjøpe billetter hos Hoopla.

Kjøp billett

Les stevneavisa på nett

 

 

1942 - Nødlanding i Hommelvik

Tonen var lett blant besetningen om bord i det store tyske bombeflyet, en Fw200 Condor. Til tross for at de hadde vært i lufta i snart i 10 timer, og nok var temmelig slitne både fysisk og psykisk, holdt de humøret oppe som en nødvendig del av en forebyggende utmattelse. Tokter på 10-12 timer tok på. Først søken etter sine egne mål, dernest - og like viktig - søken etter å ikke selv bli et mål.

Det tyske mannskapet var nå på vei hjem til sin base på Værnes etter et tokt mot allierte konvoier i Atlanteren på vei mot Murmansk og Arkangelsk. Dette var mannskapets andre tur etter å ha blitt overført til Værnes for to uker siden. De visste at engelskmennene hadde gjennomført raid mot Tirpitz, samt ukentlig gjennomførte flere turer med Spitfire eller Mosquito til Trøndelag. Men dette var, for det første jagerfly på fotooppdrag, våpenløse og temmelig ufarlige på alle måter. De engelske jagerflygerne fryktet nok heller dem. Dernest var dette dagjagere, og mørket hadde nå kommet senkende innover den nordlige halvkule. Klokken var nærmere 1730, søndag den 22. februar 1942.

Det tyske bombeflyet nærmet seg trøndelagskysten. Navigeringen var ren planke, og til tross for lavt skydekke, ville det bli en enkel sak og peile seg inn på navigasjonsfyret ”Anker” på Ørland.

Litt senere er de på innflyging til Værnes. Nåtidens flybesetninger og passasjerer er ikke de første som har fått erfare de turbulente flygeforholdene innover Trondheimsfjorden når vinden kommer fra Strætefjell og blir kastet rundt av Gevingåsen. Werner Thieme bare ventet på dette, han var klar og beordrer ”Landeklappen auf 20 Grad”. Understellet var satt ut. Da skjer det! Flyet blir ustabilt, kommer mest ut av kontroll. Thieme fatter mistanke og skriker til Bordmechaniker Ludorf: ”Andschliessend - Landeklappe….”. Høyden var nå 150 m, ca. 10 km fra Værnes. Nå skjer alt veldig fort. Det blir ikke sagt stort mer. Thieme roper ut: ”Notwasserung”, - så kjemper han med å holde maskinen stabilisert lenge nok til å sette den store fuglen ned på sjøen. Det er helt mørkt. Thieme klarer å få halepartiet ned først, og kort tid etterpå flyter Condor 200 C-3 i sjøen utenfor Hommelvik, ca. 7 km fra landingspunktet på Værnes. Klokken er 1753.


Last ned hele historien her: 53 1942 Nødlanding i Hommelvik.pdf