1942 - Serva Fidem

Serva Fidem står det på en gravstøtte på Stavne kirkegård. Betydningen er sterk og aktpågivende - til minne om en ungdom som ga sitt liv for det han trodde på

Søndag den 10.mai 1942 starter veldig tidlig for Flying Officier (løytnant) Frederick Ian Malcolm, service number 43106, B-vingen ved No 1 Photographic Reconnaissance Unit, RAF Benson, stasjonert på Wick i Skottland. Han skulle ut på et viktig oppdrag over Trondheimsfjorden. Det var stor aktivitet rundt slagskipet Tirpitz, og skvadronen til Malcolm hadde som oppdrag å overvåke denne, samt annen aktivitet i de norske fjordarmer rundt Trondheimsfjorden. Malcolm hadde på dette tidspunktet utført over et dusin fotorekognoseringsturer.


Operasjonen hadde kodenavnet ”Operation Chamberlain”, mens den samlede plan for å utslette Tirpitz gikk i følge magasinet FlyPast i juni 2000 under kodenavnet ”Churchill”. Flyet som Malcolm fløy hadde registreringen AB127. Opprinnelig var flyet bygd som en standard Spitfire V fighter av Vickers Armstrongs. Den 18.november i 1941 ble flyet tatt hånd om av No.8 Maintenance Unit i Little Rissington. Tidlig i 1942 ble typen returnert til Vickers i Henley for ytterligere modifisering. Den 7.mars ble AB127 overført til No.5 Maintenance Unit i Kemble. Så den 20.april ble flyet tildelt No.1 Photographic Reconnaissance Unit, altså skvadronen til Frederick Ian Malcolm på Wick i Skottland. I alt ble det i løpet av krigen utviklet 229 Spitfire fotorekognoseringsfly. Totalt ble det produsert 20 151 Spit’er fra 1939 til 1945 ved Castle Bromwich i Birmingham, konstruert og tilvirket av et team ledet av Reginald Joseph Mitchell. 

Last ned hele historien her: 15 1942 Serva Fidem.pdf

 



Sted: Værnes Garnison
Dato:  21.-22.Juni 2014
Tidspunkt:  Fra klokken 09.00

 

Du kan kjøpe billetter hos Hoopla.

Kjøp billett

Les stevneavisa på nett

 

 

1942 - Serva Fidem

Serva Fidem står det på en gravstøtte på Stavne kirkegård. Betydningen er sterk og aktpågivende - til minne om en ungdom som ga sitt liv for det han trodde på

Søndag den 10.mai 1942 starter veldig tidlig for Flying Officier (løytnant) Frederick Ian Malcolm, service number 43106, B-vingen ved No 1 Photographic Reconnaissance Unit, RAF Benson, stasjonert på Wick i Skottland. Han skulle ut på et viktig oppdrag over Trondheimsfjorden. Det var stor aktivitet rundt slagskipet Tirpitz, og skvadronen til Malcolm hadde som oppdrag å overvåke denne, samt annen aktivitet i de norske fjordarmer rundt Trondheimsfjorden. Malcolm hadde på dette tidspunktet utført over et dusin fotorekognoseringsturer.


Operasjonen hadde kodenavnet ”Operation Chamberlain”, mens den samlede plan for å utslette Tirpitz gikk i følge magasinet FlyPast i juni 2000 under kodenavnet ”Churchill”. Flyet som Malcolm fløy hadde registreringen AB127. Opprinnelig var flyet bygd som en standard Spitfire V fighter av Vickers Armstrongs. Den 18.november i 1941 ble flyet tatt hånd om av No.8 Maintenance Unit i Little Rissington. Tidlig i 1942 ble typen returnert til Vickers i Henley for ytterligere modifisering. Den 7.mars ble AB127 overført til No.5 Maintenance Unit i Kemble. Så den 20.april ble flyet tildelt No.1 Photographic Reconnaissance Unit, altså skvadronen til Frederick Ian Malcolm på Wick i Skottland. I alt ble det i løpet av krigen utviklet 229 Spitfire fotorekognoseringsfly. Totalt ble det produsert 20 151 Spit’er fra 1939 til 1945 ved Castle Bromwich i Birmingham, konstruert og tilvirket av et team ledet av Reginald Joseph Mitchell. 

Last ned hele historien her: 15 1942 Serva Fidem.pdf